نکات ایمنی شب چهارشنبه سوری آخر سال/سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مسجدسلیمان، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان به منظور تامین ایمن هر چه بیشتر شهروندان در شب چهارشنبه آخر سال توصیه می کند به نکات ایمنی ذیل توجه ویژه شود: از آتش بازی کودکان جلوگیری کنید. از آتش زدن بوته و هیزم درکنارخودروها و مواد قابل اشتعال […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مسجدسلیمان، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان به منظور تامین ایمن هر چه بیشتر شهروندان در شب چهارشنبه آخر سال توصیه می کند به نکات ایمنی ذیل توجه ویژه شود:

از آتش بازی کودکان جلوگیری کنید.

از آتش زدن بوته و هیزم درکنارخودروها و مواد قابل اشتعال خودداری کنید.

از پارک خودرو درگذرگاها و کوچه های کم عرض بپرهیزید.

مایعات و مواد آتش زا از جمله نفت، بنزین و کبریت را در اختیار و یا در دسترس کودکان قرار ندهید.

انباری و زیر زمین و هر نقطه ای از منزل را که احتمال می دهید فرزندانتان از آن به عنوان محل اختفا و نگهداری مواد محترقه استفاده کنند مورد بازرسی مکرر قرار داده و حتی المقدور از رفت آمد کودکان و نوجوانان به این محل ها جلوگیری کنید.

هیچ گاه برای سرگرمی آتش روشن نکنید.

هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشت زمین محل مسطح و هموار باشد و بهتر است روی زمبن خاکی یا سطح بتونی باشد.

در صورتی که لباس گشاد بر تن دارید از نزدیک شدن به آتش یا پریدن از روی آن جدا خودداری کنید.

از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنید.

خوب است بدانیم انفجار فقط ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه می تواند یک آپارتمان را به شدت تخریب کند ضمن اینکه شیشه های ساختمانهای مجاور نیز در اثر این انفجار شکسته خواهد شد.

نگهداری مواد محترقه نیاز به مراقبت و شرایط خاصی دارد و قرارگرفتن آنها درکنار حرارت و یا در هوای گرم و در جیب یا دست افراد ایجاد انفجار و اشتعال می کند.

برای پیشگیری از پرتاب موشک، فشفشه و سایر مواد آتش زا به داخل منازل از باز گذاشتن پنجره ها درچهارشنبه سوری خودداری کنید.

از خرید، نگهداری و استفاده مواد محترقه توسط فرزندان خود ممانعت کنید.

درچهارشنبه سوری از قراردادن کالا و لوازم قابل اشتعال در فضای باز (بالکن و پشت بام ) خودداری کنید زیرا سقوط مواد آتشزای پرتاب شده مثل فشفشه، بالن، دارت و…. بر روی آنها موجب آتش سوزی خواهد شد.

در این ایام پنجره های منازل و اماکن مختلف نیز باید بسته باشد تا مانع از ورود مواد آتشزا و لوازم آتش بازی پرتاب شده به اطراف شود.

همواره به خصوص در ایام آخر سال سیلندرهای گاز سفری، اسپری های حشره کش و سایر ظروف مواد تحت فشار را از دسترس کودکان دور و آنها را در کمد یا کابینت قفل دار نگهداری کنید.

والدین گرامی در روزهای آخر سال مراقبت بیشتری دررفت و آمد، بازی و سرگرمی های فرزندان خود داشته باشید و لوازم شخصی آنها را کنترل کنید و در صورت مشاهده مواد محترقه و یا مشکوک در لوازم فرزندان این مواد را از منزل خارج و به مسئولین انتظامی تحویل دهید.

با توجه به ممنوعیت قانونی تولید و خرید و فروش مواد محترقه و منفجره والدین محترم بایستی با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار این مواد و ارائه توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی های خطرناک ترغیب کنند.

به والدین عزیز جدا توصیه می شود به ویژه در شب چهارشنبه سوری از خروج کودکان و نوجوانان خود از منزل جلوگیری کنند زیرا هرچند که آنها دست به این بازی خطرناک نزنند اما حضور آنها در محوطه ای که دیگران در آن با آتش و مواد محترقه بازی می کنند عمدا و ناخواسته سلامتی آنها را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

در صورت بروز آتش سوزی و هر گونه حادثه دیگر مراتب را سریعا به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهید.

نکته آخر اینکه…در آستانه سال نو برای شهروندان محترم روزهای ایمن، همراه با آرامش، سلامتی، موفقیت و سعادت از خداوند متعال برایتان خواستاریم.