توصیه های ایمنی در شب چهارشنبه سوری از زبان مدیر عامل سازمان آتشنشانی شهرداری مسجدسلیمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مسجدسلیمان، در گفتگویی با علی جهانگیری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان در خصوص تمهیدات لازم در روز چهارشنبه سوری پایان سال اظهار داشت: عرض سلام و آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه شهروندان عزیز مسجدسلیمان، به استحضار میرساند شب آخرین چهارشنبه سال که در بین […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مسجدسلیمان، در گفتگویی با علی جهانگیری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان در خصوص تمهیدات لازم در روز چهارشنبه سوری پایان سال اظهار داشت: عرض سلام و آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه شهروندان عزیز مسجدسلیمان، به استحضار میرساند شب آخرین چهارشنبه سال که در بین مردم به چهارشنبه سوری معروف است، یکی از مراسم قدیمی ما ایرانیها به شما می آید.

وی بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر با حوادث ناگواری در این شب روبرو بوده ایم، هرساله مواد محترقه ای وارد بازار میشود که قدرت انفجار آنها بیشتر از سال پیش بوده، و در بسیاری از مواقع به دلیل اینکه قدرت انفجار بیشتری داشته باشند، در داخل آنها از خرده شیشه استفاده میگردد، که در زمان انفجار علاوه بر تولید صداهای بسیار گوشخراش و آزار دهنده، آسیبهای جدی به چشم و سایر ارگانهای بدن وارد میکنند.

وی افزود: امیدواریم در آخرین چهارشنبه امسال شاهد حادثه ناگواری نباشیم، ولی در هر صورت باید خود را برای حوادث احتمالی آماده کنیم، و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان، به منظور تامین ایمن هر چه بیشتر شهروندان در شب چهارشنیه آخر سال توصیه میکند:

۱) خانواده ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفاء میکنند، در شادی های فرزندان دلبندتان مشارکت کنید تا همیشه نظاره گر گل خنده های شان باشید.

۲) با فرزندانتان در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح همراهی کنید، کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند، هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید.

۳) قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.

۴) از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان اکیدا جلوگیری نموده، و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید، در صورت نگهداری مواد آتش بازی، حتی کم خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۵) از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری نمایید.

۶) در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به آب،کپسول اطفاء حریق و جعبه کمک های اولیه اطمینان حاصل نمایید، از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر ، کوچه و خیابان خودداری نمایید.

۷) مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افراد باشید و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

۸) از سوزاندن وسایل یا مواد غیر متعارف مانند کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جدا خودداری نمایید.

۹) از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کنید.

۱۰) حتی المقدور با ریختن مقداری خاک در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداری نمایید.

۱۱) نگهداری مواد محترقه غیر استاندارد از قبیل اکلیل و سرنج، زرنیخ و کلرات، … غیر مجاز و برخلاف قانون بوده و می تواند خسارات جبران ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد.

۱۲) با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن آنها و سیمای شهرمان می گردد، خودداری نمایید.

۱۳) هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

۱۴)صاحبان فروشگاه های مواد شیمیایی و رنگ فروشی ها از فروش هر گونه مواد آتش زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان جداً خودداری نمایند.

وی بیان داشت: ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه سوری، در بدو امر برای گروه سنی نوجوانان زیاد جالب نباشد، چرا که آنها مجبورند مقداری محدودیت در ترقه بازی، فشفشه بازی و آتشبازی خود متحمل شوند ولی میتوان با نشان دادن این موضوع که این امر با زندگی آنها مرتبط است، آموزش در این زمینه را برای آنها جالبتر کرد. حادثه برای هرکسی اتفاق میافتد، در برخی حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب میبینند، اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری میتوان جلوگیری کرد.

وی گفت: در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن۱۱۵مرکز فوریتهای پزشکی و ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید،
بیایید شور و شادی چهارشنبه سوری را با یک عمر غم و افسوس عوض نکنیم!

مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری مسجدسلیمان در پایان اذعان داشت: در آستانه سال نو برای شهروندان عزیز روزهایی ایمن همراه با آرامش، سلامتی، موفقیت و سعادت از خداوند متعال خواستار است.