آیین داوری مسابقه طراحی دروازه های ورودی شهر توسط شهرداری مسجدسلیمان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مسجدسلیمان، در پی اعلام فراخوان طراحی دروازه های ورودی شهر مسجدسلیمان که شامل دروازه ورودی شهر از مسیر اهواز (سه راهی دانشگاه آزاد) و دروازه ورودی از مسیر ایذه (تمبی) و پایان یافتن مهلت ارسال آثار، که توسط روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار گردیده بود، هیئت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مسجدسلیمان، در پی اعلام فراخوان طراحی دروازه های ورودی شهر مسجدسلیمان که شامل دروازه ورودی شهر از مسیر اهواز (سه راهی دانشگاه آزاد) و دروازه ورودی از مسیر ایذه (تمبی) و پایان یافتن مهلت ارسال آثار، که توسط روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار گردیده بود، هیئت ۵ نفره داوران به اسامی شهام سلیمانی شهردار، فرضعلی علیجانی رئیس شورای اسلامی شهر، ارسلان آزادی فر عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان، علیرضا تقی زاده مسئول مسکن و شهرسازی آبادان، عبدالله جمالی عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد واحد مسجدسلیمان و شهرام امید به عنوان ناظر برگزاری این فراخوان طراحی و در حضور حراست و دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه در دفتر شهرداری مرکزی به داوری این آثار پرداختند.

بر همین اساس تعداد بیش از ۳۰ عنوان طرح به دبیرخانه این مسابقه ارسال که پس از بازبینی نهایی هیچ کدام از این طرحها مورد تآئید نهایی هیئت داوران قرار نگرفت.

بنابر همین گزارش پس از اعلام آراء جلسه ای، با حضور شهام سلیمانی شهردار، فرضعلی علیجانی رئیس شورای اسلامی شهر، روح الله جلیلی نایب رئیس شورا، رضا نجفیان و وحید زمانی از اعضای شورا، به همراه هیئت داوران ۳ نفره مهمان برگزار گردید.

در ابتدای برنامه شهام سلیمانی شهردار مسجدسلیمان ضمن خوش آمدگویی به حضار مجلس اظهار داشت: از همه کسانی که در برگزاری برنامه مسابقه دروازه های ورودی شهر مسجدسلیمان تقبل زحمت نمودند، بویژه اساتید دانشگاه که به جمع ما پیوسته اند و مساعدت و کمک فکری نموده اند کمال تقدیر را دارم.

وی در ادامه تصریح کرد: خیر مقدم دارم خدمت رئیس شورا و اعضای محترم شورای اسلامی شهر، اصحاب رسانه که از نزدیک تشریف آوردند و در خدمت آنها بودیم و شاهد برگزاری این داوری مهیج بودند، تصمیم بر این بود که طرح برگزیده و مناسب شهر مسجدسلیمان به لحاظ فرهنگی، سیاسی و مذهبی انتخاب کنیم.

شهام سلیمانی ضمن اعلام رضایت از روال برگزاری مسابقه اذعان داشت: طرحهای بسیار خوبی ارائه شد و از همه افرادی که با ارسال آثار خود شرکت کردند صمیمانه تشکر به عمل می آید که تقبل زحمت نموده اند و در فراخوان شهرداری شرکت کردند.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از جلسه طرحهای ارائه شده توسط اساتید محترم و داورها مورد بررسی قرار نمودیم و بر روی نقطه نظراتی که هیئت داوران داشتند و علی رغم زحمات شرکت کنندگان محترم نتوانستیم طرحی را که منطبق با ایده های کارآمد و شاخص های مناسب جهت شناسایی شهر مسجدسلیمان در ابتدای ورود به شهر جهت ایجاد در دروازه ورودی، انتخاب نمائیم. اما سعی کردیم اگر برنده ای در این فراخوان نداشتیم اما سه طرح منتخبی که توسط هیئت داوران تعیین شد، از آنها به عنوان طرحهای منتخب جهت تقدیر به عنوان رتبه های اول تا سوم این فراخوان معرفی کنیم.

شهردار مسجدسلیمان گفت: در ادامه امیدواریم دوستان معمار و شهرساز در مرحله دوم این فراخوان با تلاش جدی تری وارد این مسابقه شوند و انشاالله با تلاش جدی تر ایده و طرح مناسبی برای دروازه های ورودی شهر مسجدسلیمان با شاخص هایی که مدنظر شهرداری است انتخاب کنیم و به زودی افراد واجد شرایط «قابل تقدیر» از طریق وبسایت شهرداری مسجدسلیمان اعلام می گردند.

در خاتمه سخنان شهردار مسجدسلیمان، فرضعلی علیجانی رئیس شورای اسلامی شهر ضمن تقدیر از شرکت کنندگان جلسه عنوان کرد: از بدو ورود شورای پنجم یکی از دغدغه هایی که همکارانم در شورای اسلامی شهر داشتند بحث المان که در ورودی شهر باید نصب گردد، بود. و نماد هویت شهر قرار گیرد و با توجه به همفکری های صورت گرفته با جناب آقای سلیمانی شهردار محترم، مشورت و تبادل نظر را با هماهنگی توسط مسئول روابط عمومی جناب آقای رحیم ورناصری، طراحی دروازه به صورت فراخوان در بین عموم شهروندان اطلاع رسانی شد.

وی اضافه کرد: در همین رابطه تعداد بیش از ۳۰ طرح توسط دوستان طراح به دبیرخانه مسابقه تحویل داده شد، که امروز توانستیم بین این طرح ها و با همدلی هیئت داوران عزیز و حضور شهردار و اصحاب رسانه در مورد طرحها اظهار نظر صورت گیرد.

فرضعلی علیجانی با اشاره به موضوع اصلی طرحها خاطر نشان کرد: یکی دو موضوع مد نظر بوده که در تمامی طرحها مشاهده نمودیم و آن معیارهایی که توسط یک طراح بایستی در نظر گرفته شود با توجه به شرایط فرهنگی، صنعتی، اقلیمی انتظار خیلی بیشتری میرفت ، ولی واقعا جای تقدیر و تشکر را داریم از استقبال همه طراحان عزیز و در راهی که قدم نهاده ایم ما را دلگرم کرده اند و انشاالله بتوانیم در آینده با رویکرد بیشتری روبرو گردیم .

در ادامه ارسلان آزدی فر مدیر گروه هیئت علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان طی گفتگویی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مسجدسلیمان در خصوص نتایج نهایی فراخوان دروازه های ورودی شهر مسجدسلیمان گفت: ۳۰ طرح در این مسابقه به منظور طراحی دروازه های ورودی شهر ارائه گردیده بود که مطلوب ما این بودکه طرحها به صورتی باشد که بحث هویت بومی، اقتصادی و مصالحی که در داخل این منطقه وجود دارد و مهم است در طرحها پیاده نمائیم.

وی افزود: اما چیزی که در طرحها دیدیم ایده پردازی نشده بود به طور مثال ما یک هویت از مسجدسلیمان می شناسیم آنهم اکتشاف نفت و اولین چاه نفت در این شهر و اینکه خانه هایی وجود دارند که به سبک انگلیسی ساخته شده است، و چیزهایی که در طرحها دیدیم هویت بومی را استفاده نکرده بودند، به طور مثال شکل اصلی همان طرح دکل چاه شماره یک اجرا شده در صورتی که می بایست به صورت انتزاعی صورت می گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دیگر موزه آبادان ایده و الهام گنبد برگرفته از دانیال نبی است، چیزی که خود معمار انگلیسی آنرا ایده پردازی و انتزاعی و در نهایت در طرح خودش استفاده نموده است، اما اینجا همان گنبد استفاده شده و یا از تاب و قوس کمتر اجرا شده و در بعضی خانه ها موجودند و یا استفاده از طاق در یک طرح و اگر در سر درب یزد استفاده نمائیم دقیقا تطابق بیشتری خواهد داشت تا مسجدسلیمان که وضعیت صنعتی را در آن مشاهده می کنیم.

وی گفت: بعضی طرح ها تناسب کار به لحاظ مصالح بومی در آن استفاده نشده بود ودر آن بتن بکار رفته، در صورتی که ما در این شهر معادن سنگ را داریم، و عموما طرحها شایسته برتری در کل طرحها نبود، اما به عنوان تقدیر سه طرح را با همفکری هیئت داوران برگزیدیم، ولی طرحی موجود نبود که صد در صد بخواهد هویت مسجدسلیمان را به نمایش بگذارد.

مدیر گروه هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان در پایان با بیان اینکه در این زمینه نیاز به یک شرکت مشاور می باشد عنوان نمود: پیشنهاد این است یک شرکت مشاور توسط شهرداری تعیین گردد و با دارا بودن معمارهای بزرگ این کار را انجام دهند.